dimanche 23 août 2009

My dear Bishop Williamson, if I had earned money and bought a passport and come to London, I'd have liked to say this in private

But you said your thing in public, and I saw the interview on youtube.

A) You are not only kind, but honest. Ooops, that may have been a spoonerism (dupondtisme as they say here). I mean, not only honest but kind, of course. Even the joke about getting in prison was charitable, since the journalist was possibly trying to provoke some kind of disaster and you did not grudge him, as long as it was against yourself. But you are a bit academic in accepting technical evidence above eywitness evidence. That is the ONLY way you deserve the rude comment of some French clergyman who said your words were not those of a Christian. In St Jerome's time the rudeness against clergymen (even from clergymen) was such a rare thing that angels needed to beat him up for being Ciceronian. Men would not do it. Back then.

B) Fred Leuchter had a problem more than the Nazis, because US death penalty includes desiderata about the condemned having decent clothes and recogniseable hair (and sometimes beard) when he enters the death chamber - and keeping a clean skin when exiting. The gas is not only poisonous when not burning, but it will also burn, though that will scourch the corpses. That is the missing detail from the witnesses. That doesn't mean the fifty or hundred israelis who did the job of emptying gas chambers and said so before israeli courts were liars.

C) About death numbers. The killings were not done on one day, the total number is therefore not a unitary fact observable by a witness, but a conclusion, logical and mathematical, and therefore open to mistakes. The "impossibility of gas chambers" is not the only evidence against a very high death toll. Their possibility is not evidence they were always used from 1940 to 1945.

D) Honouring the memory of the dead: whether forced dying in typhus or getting out from a gas chamber scourched, it is very gruesome. There is one thing you can tell those who need consolation, from the book of Wisdom, the Latin translation of which is used in the Commune Martyrum, and applicable to every one who was just when dying:

ecce quomodo computati sunt in numero filiorum Dei et nos stulti putavimus eos ... et finem eorum sine honore


(I need to revise that text, I used to know it by heart).

It is said there were Jews who made a process on Adonai back there. Some argued He was guilty, some defended. That is better than they did when Kaiaphas was in charge of the process.

I thank Queen Helen of Romania that a man who was a grandfather to me when I was small was alive to see me. And I thank his deceased wife and her son (my stepfather) for teaching ma and thereby me that Christianity is necessarily Marianic - or as Protestants say Mariolatrous.

Hans-Georg Lundahl
Paris IV, G. Pompidou Bpi
Sunday after octave of Dormition
(as Latins and neohimerites reckon)
Year of Creation disputed,
Year of Grace 2009

samedi 22 août 2009

Libération de Paris 1944 ... et après?

Selon ce site officieux ou officiel, la libération débute le 17 août. Quelques jours après la Dormition - quelle glorieuse cadeau de la Sainte Vierge et Théotokos à cette belle ville.

Mais, si Paris a pu être libéré et se retrouver libre et ne pas en ruines, c'est peut-être pas sans rapport avec un certain Ernst Jünger. Je me rappelle avoir lu quelque part - pas dans ce wiki - que Hitler avait voulu détruire Paris. Il avait du renoncer grace aux protestes de ce héro de la première guerre mondiale. Et Jünger était ami d'un autre militaire allemand, Rommel. Lui non plus n'était pas un fanatique de déstruction de culture ou massacres des peuples (juifs ou d'autres). Mais, comme tous les militaires, il avait un livret du parti nazi. Et son fils a été maire d'une ville allemande, connu et respecté pour son humanisme.

Pourtant, dans ces jours, il y a un film qui persiflage les nazis tout court. Inglorious Basterds. Il me semble que ces vieux complices ou complices des complices des complices des criminels de guerre sont autant persiflés aujourd'hui que l'étaient les Juifs après les révolutions notemment russe avant les Nazis.

Un Juif repondra peut-être quelque chose comme: mais les Chrétiens n'ont pas distingués entre les Juifs qui votaient pour la mort de Jésus et les autres. Faux. Selon les évangiles ceux qui votaient étaient ceux rassemblés dans le Sanhédrine sous Hanne et Kaïphe. Tout d'abord il n'y a pas de femmes dans un Sanhédrine, et les "femmes de Jérusalem" pleuraient le lendemain. Ensuite un Sanhédrine, bien qu'elle était normalement (et jusqu'à ce moment de trahison contre Dieu et Roi, jusqu'à la révolution contre leur vrai Messie) représentatif du peuple n'est pas tous le peuple. Il y a eu ceux qui absentaient - comme à l'entré de Hitler en Autriche. Il y a eu ceux qui se convertissaient au Christ cinquante jours plus tard, quand les Apôtres, notamment Saint Pierre leur prêchait le Nouveau Testament. Même pour les autres Il s'était montré miséricordieux en consolant les femmes pleurantes "pleurez plutôt pour vous mêmes et vos enfants" qui ont plus tard souffert à la prise de Jérusalem. Les trois évangiles écrits avant cette destruction n'utilisent jamais le vocable Juif dans le mauvais sens. Le quatrième est le seul d'être écrit par le dernier Apôtre survivant et le seul d'être écrit après un Sanhédrine et synode rabbinique qui déjà n'étaient plus dans la ligne droite de l'Ancien Testament: Iabneh, Iamnia. Et le seul évangile aussi d'utiliser Juif comme synonyme de la communauté qui rejette le Messie de son propre peuple et des autres peuples. Parce que cet usage correspondait à l'usage de Iamnia.

D'où donc le droit de culpabiliser tous les Nazis sans distinction? Ou tous qui avaient critiqué les Juifs parfois violemment avant le nazisme, même s'il n'étaient pas Nazis et ne participaient pas à leurs crimes? Ou tous qui commémorent d'autres victimes du nazisme ou du communisme d'avantage que les Juifs? Ou qui commémorent d'une autre façon de la façon juive? L'éclat médiatique se voulant revandicateur de la vérité historique et de l'honneur des Juifs tués mais qui blesse vraiment d'autres, ça me blesse. Notemment dans l'affaire Williamson - après l'affaire Glemp - (précisons que le lien donné n'est pas négationniste mais défend le droit d'avoir d'opinions communément appelées négationnisme). Pourtant ça fait des années que je tâche de renouer avec certaines personnes de ou proche de ce peuple - ils refusent de me parler et semblent me considérer comme un injuste tant que ce n'est pas d'avec Mgr Williamson* que je rompe. Ce que je ne ferais pas pour ce motif là.

Hans-Georg Lundahl
Paris Vème
9/22 août 2009

*disciple de Mgr Lefèbvre qui était directement ou indirectement disciple de Père François Libermann, co-fondateur des Spiritains (Congregatio Sancti Spiritus - voir "qui sommes nous" pour plus de détails) après sa conversion chrétienne.

jeudi 20 août 2009

Mitteilung an Frau Viviane M*** (jetzt auf facebook)

Grüezi Schwesterli ...

... falls du als Kind B*** hiessest.

Sah gerade ein spanisches Programm mit Weihnachts- und Familiensszenen und dachte an Vati (meinen), Mutti, dann an dich.

Hier auf der Bibliotheke Georges Pompidou funktionierte leider die Wörterprüfung nicht, willst du mit besserem Computer mich als "Freund" anmelden, bitte tu es.*

Dîn brüederli
Hansi

*wurde auf Facebook geschrieben, aber ein Fenster kam auf um etwas zu berichtigen, dann wurde es fast sofort gelöscht mit der Mitteilung "Fenêtre non autorisée" und ich bin ein Internet-Schreiber, nicht ein Computerspiels-Spieler, es ging mir zu schnell einfach

mardi 18 août 2009

Est-il vous arrivé qu'on vous exige ...

... de ne pas être paranoïde?

Si non, passez à un autre message sur ce blog ...

Si oui ...

... est-ce que ça a calmé vos soupçons, si vous en aviez?
... et si vous n'en aviez pas?

MISE À JOUR:

Ce que je croyait une excuse pour m'observer mes réactions n'était probablement qu'une courtoisie inusité dans une situation où on avait réellement d'autres choses à faire que de me dire que c'était pas moi qu'on observait. MERCI les gars du Vème!

samedi 15 août 2009

Blessed feast of the Dormition!

Blessed feast to all the ladies who read this blog, to my mother if she reads it, to ... if she reads it and to all Christians. Our Lady has passed from life - to life.

vendredi 7 août 2009

Today's celebrations:

  • Afterfeast of Transfiguration, happy Transfiguration belatedly New Calendarists and Uniates!

  • St Anne, the Granny of God, 25 July in Eastern Calendar, which is today according to Old Calendar. Happy name's day all Annes!

  • Had the pleasure of attending the marriage of Rafaël and Stéphanie in St Sévérin parish this evening, MEILLEURS VŒUX!

  • Before which I had heard, in the Abbey Bookshop, the song:

    "Dance, dance, wherever you may be,
    For I am the Lord of the dance" said He:
    "And I'll lead you all, wherever you may be
    And I'll lead you all in the dance" said He.


    And that is true, for He danced on the gates of Hell, when he came down there.

Why then is there a canon forbidding priests to dance in public? Because the liturgy participates in the highest dance, that of the angels who fall down before God singing the Trisagion. What you normally call dances, like Squaredance or Waltz, takes it model in somewhat lower angelic spirits, though still great, who lead the stars in the dance that is visible for human eyes. Or maybe they too get up to the throne of God once in a while --- I have not yet read Dionysios Areopagita.

This message on guardian angels by Plinio Correa de Oliveira says:

"There are angels to watch over groups, families of souls, societies and other institutions, so that everything that exists is guarded by angels. This, incidentally, is part of the role of the angels, for they maintain the whole material universe executing all of the decrees of God."



UPDATE:

There is a darker side to the ban on dances in public for priests. In pagan religions like the Greek or the Hindoo, false divinities were regarded as inventors or protectors of dance. When I was young I told nuns who had been treating Elvis "he is the King of music" - no, Jesus is the King of Music, they said. As there was Elvis so there were Apollon, Dionysos and Shiva (to name some) to pose as "King of dance" (Natârâja). And in both Greek and Indian sources we have stories that make these divinities look like masks of the devil: death, intoxication, false but selffulfilling prophecy. That is not "somewhat lower but still high", that is real low. Even if their title is false, the association may make it unfitting for priests - or else the Roman adage "nemo saltat sobrius, nisi forte insanit".